India; niet geschikt voor zwakke magen! - Reisverslag uit Benares, India van diana harinck - WaarBenJij.nu India; niet geschikt voor zwakke magen! - Reisverslag uit Benares, India van diana harinck - WaarBenJij.nu

India; niet geschikt voor zwakke magen!

Blijf op de hoogte en volg diana

25 September 2013 | India, Benares

Sinds maandag zijn we in Varansi de stad van de heilige/beruchte Ganges rivier. Daarvoor zaten we in het kleine plaatsje Orcha wat vooral bekend is vanwege de erotische tempels; tempels met daarop beelden van de kamasutra.
De weg naar Varnasi was lang en behoorlijk bumpy. De wegen zijn niet zo best meer als bij Dehli en dat betekend vaak geen asfalt maar flinke kuilen in de weg. We hebben over deze tocht dan ook bijna 11 uur gedaan.
gisteren hebben we een boottocht gemaakt over de Ganges rivier en hebben we even stil gelegen bij een van de bekende verbrandingsplaatsen langs de rivier. We waren nog geen 5 minuten op het water of we kregen een tropisch regenbuitje op ons nek. Omdat het een open boot was moesten we met zn alleen een groot zeil vast houden zodat we een beetje droog zouden blijven. Uiteraard zat ik weer eens op een hoek waardoor het regenwater via mijn rug mijn broek in liep, 4 uur later was mijn broek nog niet droog. Gelukkig is het hier niet koud. Bij de verbrandingsplaats werden er om de 5 minuten lichamen van overleden mensen op zelfgemaakt brancards door familieleden naar de rivier gedragen. Vervolgens wordt het lichaam overgoten met rivierwater en wordt het hoofd onbloot. Het lichaam gaat daarna op een grote stapel met hout en daarop worden weer grote blokken hout geplaatst en vervolgens in de brand te worden gestoken. Helaas stond de wind verkeerd en kwam een gedeelte van het as wat in de lucht hing op ons terecht. Ik heb mn haar wel drie keer gewassen die avond!. Tussen de brandstapels lopen (heilige) koeien en honden en deze lopen oa te eten (verdere details zal ik jullie besparen).Wat een land!
Vandaag hebben we een wat langere boottocht gemaakt en wat je dan allemaal tegenkomt... ik heb twee kinderlijkjes en het lijk van een volwassen man in het water zien drijven. Kinderen tot ongeveer 12 jaar worden niet gecremeerd maar worden in doeken gewikkeld en aan een steen gebonden en daarna in de rivier gegooid, soms laat helaas het touw los. De volwassen man is waarschijnlijk verdronken aangezien hij niet in doeken was gewikkeld. Langs de rivier zie je heel veel mensen zich wassen maar de stroming van de rivier is enorm sterk. Volwassen komen altijd op de brandstapels terecht tenzij zij oa gebeten zijn door een slang (en er zijn nog wat andere uitzonderingen). Kortom behoorlijk heftig India. Vrijdag gaan we weer weg richting Nepal en daar kijk ik enorm naar uit, zo benieuwd naar dit land.
Ik hou jullie op de hoogte
groetjes
Diana

• 25 September 2013 - 12:11

Patrick:

Zo dan. Dat is zeker heftig om dit allemaal mee te maken. Hoe is het verder met de Dehli-belly? En het stuitje? Zeker na zo'n hobbelige busrit van 11 uur?

Veel plezier nog!!

• 25 September 2013 - 13:06

Peter:

Hoi Diana,
    Gat, wat goor zeg, die lijken in de Ganges, en daarna "lekker badderen" in hetzelfde water..., je zou zeggen dat mensen er allerlei ziektes aan over houden. Lekker ook als de wind zo jouw kant op waait terwijl er lijken worden verbrand... Achteraf - voor anderen althans - wel lachen dat de regen via je rug je broek in liep, haha.
    Ben benieuwd naar je verhalen over Nepal, zal toch wel weer heel anders zijn dan India!
    Veel plezier nog en kijk uit!
    Peter

• 25 September 2013 - 16:28

Carly:

Hoi ladies, wat een belevenissen. Ik krijg opnieuw de bevestiging dat ik dit land lager op de prioriteitenlijst mag zetten. Brrrrr, lijken in de Ganges, dat lijkt nergens op of lijkt het maar zo? Desondanks nog veel rijst en en reisplezier!

• 25 September 2013 - 16:46

Corine:

Er zitten toch krokodillen in de Ganges, of houden die alleen van vers vlees?
    Nou met gierende banden naar Nepal. Groeten van de Haantjes

• 28 September 2013 - 20:57

Ria Hoeftegaal:

Hoi Diana, ik ben er bijna bij, zoals jij weer de gebeurtenissen beschrijft .... Natuurlijk weten we, dat er lijken worden verbrand op de Ganges-rivier, maar om de as dan in je gezicht geblazen te krijgen ?? Het is, dat ik weet, dat jij een sterke meid bent, maar anders ! Het is dus geen rustige reis, maar dat zocht je ook niet. Volgens mij heb je minimaal een maand tijd nodig om dit allemaal terug een plaatsje te geven en te verwerken, jongejonge. Ik ben natuurlijk ook weer hartstikke jaloers op jou en je verhalen, hoop je gauw bij ons te zien, maar voorlopig : genieten !!!!