Nepal; een verademing na India - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van diana harinck - WaarBenJij.nu Nepal; een verademing na India - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van diana harinck - WaarBenJij.nu

Nepal; een verademing na India

Blijf op de hoogte en volg diana

06 Oktober 2013 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik weer thuis. Vrijdag ben ik vanuit Kathmandu vertrokken naar Amsterdam, met een overstap in Dehli en Zúrich, wat ongeveer 26 uur in beslag heeft genomen.
Nepal was geweldig zo veel anders dan India; minder herrie, minder vuiligheid, minder drukte, minder luchtvochtigheid en geen opringerige mensen… in India hoefde ik maar naar buiten te lopen en de mensen kwamen als vliegen op je af om te bedelen, om te vragen of je een risksha of tuktuk nodig had, om te vragen of je hun winkel wilde bezoeken of gewoon omdat ze ontzettend nieuwsgierig zijn. In ieder geval voelde ik me daar regelmatig een wandelende geldmachine. In Nepal is de natuur schitterend, ik heb oa besneeuwde toppen van de himalaya gezien, SCHITTEREND!! Helaas was er elke keer bewolking waardoor deze maar één keer kort te zien waren.
Nadat we lopend de grens van India en Nepal waren overgestoken zijn we een dag in Lumbini geweest. Een belangrijke plek voor boedhisten omdat het de geboorteplek van Boedha zou zijn.
Daarna verbleven we een paar dagen bij het Chitwan natural park een park waar oa neushoorns en tijgers zijn. De natuur was echt schitterend vooral met de bergen op de achtergrond. Alleen het verblijf bij een natuurpark betekend ook dat we sliepen in een soort ecolodge; geen airco en kieren in het huisje waar van alles doorheen kon kruipen en vliegen…ieuwwWW. Maar het ergste van alles ….geen tv :-)
Na het natuurpark verbleven een paar dagen in het gezellig stadje Pokhara waar vandaan heel wat mensen hun tocht naar de Mount everest beginnen. Het stikt er dan ook van de winkels waar je trekkingspullen kunt kopen. Ik heb daar een leuke en goede winterjas op de kop getikt. In pokhara heb ik een trekking gemaakt van ongeveer 3,5 uur. Ontzettend leuk om te doen en fijn om weer eens wat actief bezig te zijn want dat was er de afgelopen weken niet echt van gekomen, oa omdat het weer in India gewoon te heet was om te wandelen en het niet echt leuk was om er alleen op uit te gaan vanwege het feit dat je continu wordt lastig gevallen/aangesproken.
De trekking was niet echt op een enorme hoogte (ongeveer 1800 meter) maar ik heb zeer genoten van het mooie uitzicht en de omgeving.
Nepal is helaas nog armer dan India. Zo zag ik oa een jongentje van nog geen 10 jaar ’s avonds op een matje op de stoep slapen voor de winkels waardoor de toeristen om hem heen moesten lopen. Dit was hij duidelijk gewend want hij sliep gewoon door, vreselijk om te zien.
Na Pokhara gingen we door naar de hoofdstad kathmandu. Kathmandu ligt in een vallei , dus moesten we eerste met de bus langs en over de enorme bergen; niet altijd even prettig. Volgens mij zijn hier aardig wat afleveringen opgenomen voor het tv- programma" deadliest roads". Het was soms best eng. De weg is erg smal, er is geen vangrail en ondanks dat haalt men (ook vrachtwagens en bussen) gewoon continu in ook al is het in een bocht. Het stikt er van de vrachtwagens en onderweg zie je er nog wel eens één die van de weg is geraakt. Tijdens de rit naar Kathmandu regende het af en toe waardoor het asfalt behoorlijk glad was geworden en tijdens deze rit zagen we twee motorrijders onderuit schuiven. Één kwam tijdens zijn glijpartij bijna onder onze bus terecht en moest onze chauffeur uitwijken waardoor wij toch wel heel dicht bij de afgrond reden….:-(
Kathmandu is net als Dehli een vieze drukke stad waar het continu stinkt van de uitlaatgassen. Maar er zijn ook wat mooie plekjes te vinden zoals een paar mooie pagodes en het oude centrum waar zeer oude mooie gebouwen zijn. Ook daar zijn we naar de rivier gegaan waar crematies op brandstapels plaats vinden. Het was hier minder druk dan bij de ganges en er liepen heel veel sadhoe’s (spirituele mannen die zich insmeren met de as van overledenen) waardoor de sfeer hier weer heel andes was dan bij de drukke ganges.
Oh ja.. tijdens ons verblijf in Kathmandu sliepen we in een voormalig paleis van Maharadja....supermooi!!
Al met al was het een zeer indrukwekkende vakantie, heb ik veel gezien en meegemaakt en wil ik zeker nog een keer terug naar Nepal. Ik ben blij dat ik India heb gezien met al zn mooie en slechte en vieze dingen maar één keer was voor mij genoeg. Nu lekker thuis bijkomen van deze vakantie en nagenieten en snel van de jetlag af zien te komen. Ik hoop jullie allemaal snel weer te zien/spreken.
Diana

• 06 Oktober 2013 - 16:05

Jolanda Huijser:

Welkom terug. Hoor graag nog meer verhalen van deze bijzondere reis.

Tot binnenkort (12-10??)
    Jolanda

• 06 Oktober 2013 - 16:17

Marie-Anne:

Hoi Diana,

Ik heb genoten van je reisverslagen!

Fijn dat je weer heelhuids terug bent.

Groetjes,
    Marie-Anne

• 06 Oktober 2013 - 18:42

Ria Hoeftegaal:

Heeee Diaantje !!

Welkom thuis, de temperatuur moet je niet ál te erg tegenvallen, voor ons is het een mooie nazomer.
    Blij, dat je weer heelhuids thuis bent en nog wel ongeschonden ook ! Wat wil een mens nog meer ? Als je van de jetlag af bent, bel ik je om af te spreken. Volgens mij zit je de eerstkomende maanden wel onder de pannen, haha.

Lekker slapen en bijkomen,
    groetjes,
    Ria

• 07 Oktober 2013 - 12:03

Corine:

Fijn dat je weer heel thuis bent. Floortje Dessing haar contract loopt af, wat let je, solliciteren!!
    Prachtige en leuke foto's, wat een variatie aan mensengezichten.
    Rust maar even uit, dan spreken we elkaar weer.

Groet van Corine

• 07 Oktober 2013 - 14:24

Carly:

welcome home, Diana. Ook ik heb genoten van jouw reisverslagen, ben wel benieuwd naar jullie verhalen incl foto's en video's. Tot gauw ziens!

• 07 Oktober 2013 - 15:06

Peter:

Hoi Diana,
    Welcome back!
    Interessant allemaal weer! en weer leuk geschreven. Gave foto's. Wat ongelooflijk anders dan de westerse wereld, maar ja dat wisten we al... Reizen blijft toch wel een hele leuke bezigheid!
    Tot mails & groetjes,
    Peter